* * *
EDUKACJA POLONISTYCZNA
KLASA 1
GŁOŚNE CZYTANIE
Cel: Potrafię pięknie czytać.
NaCoBeZU:
• Czytam prosty tekst wyrazami lub zdaniami, powoli i wyraźnie.
• Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
• Dłuższe wyrazy mogę dzielić na sylaby lub literować.
• Staram się zwracać uwagę na kropkę, znak zapytania, wykrzyknik.
CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Cel: Rozumiem przeczytaną treść.
NaCoBeZU:
• Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki
i napisy.
• Rozumiem znaczenie przeczytanych wyrazów i zdań, dobieram
podpisy do ilustracji.
• Odpowiadam na pytania związane z tekstem.
• Układam wyrazy z liter, sylab.
• Układam zdania z wyrazów, sylab.
RECYTACJA WIERSZY
Cel: Potrafię pięknie recytować.
NaCoBeZU:
• Mówię tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
• Mówię w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
• Robię przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi
(, . ? !).
PISANIE
Cel: Potrafię pięknie pisać.
NaCoBeZU:
• Piszę w liniaturze.
• Łączę litery w wyrazach.
• Litery mają kształt, wielkość i proporcje zbliżone do wzornika.
• Moja praca jest estetyczna
ORTOGRAFIA
Cel: Potrafię pisać zdania poprawne pod względem ortograficznym
i interpunkcyjnym.
Przepisywanie
NaCoBeZU:
• Potrafię starannie przepisać drukowany i pisany tekst.
• Piszę zgodnie z kryteriami pięknego pisania.
• Unikam skreśleń i poprawek.
• Wyraz błędnie napisany przekreślam jedną kreską i zapisuję nad nim
lub obok poprawny.
GRAMATYKA
Cel: Poprawnie dokonuję analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów.
NaCoBeZU:
• Wskazuję dwuznaki i spółgłoski miękkie.
• Wskazuję samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
• Umiem policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
• Dzielę wyrazy na sylaby i głoski.
KLASA 2 -3
GŁOŚNE CZYTANIE
Cel: Potrafię pięknie czytać
NaCoBeZU:
• Czytam prosty tekst płynnie – całymi zdaniami, w dobrym tempie.
• Wyrazy czytam całościowo (trudniejsze i dłuższe mogę dzielić na sylaby).
• Wszystkie wyrazy czytam poprawnie.
• Stosuję znaki przestankowe (, . ? !).
CZYTANIE ZE ZROZUMIENIEM
Cel: Rozumiem przeczytaną treść.
NaCoBeZU:
• Odczytuję znaki informacyjne, piktogramy, uproszczone rysunki i napisy.
• Dobieram podpisy do ilustracji.
• Rozumiem samodzielnie przeczytane teksty:
- wyciągam z nich wnioski,
- poprawnie odpowiadam na pytania,
- poprawnie układam pytania na podstawie treści,
- wyszukuję w tekście potrzebne informacje,
- wskazuję głównych bohaterów,
- rozwiązuję krzyżówki i inne zadania związane z tekstem.
• Ze zrozumieniem czytam lektury.
• Układam wyrazy i zdania z rozsypanek.
• Układam krótkie teksty ze zdań.
RECYTACJA WIERSZY
Cel: Potrafię pięknie recytować.
NaCoBeZU:
• Podaję tytuł wiersza.
• Mówię tekst z pamięci – bez pomyłek i przekręcania wyrazów.
• Mówię w odpowiednim tempie, głośno i wyraźnie.
• Robię przerwy na oddech – zgodnie ze znakami przestankowymi (, . ? !).
OPOWIADZI USTNE PODCZAS ZAJĘĆ
Cel: Potrafię opowiedzieć przeczytaną treść utworu.
NaCoBeZU:
• Przedstawiam w odpowiedniej kolejności najważniejsze wydarzenia z utworu.
• Uwzględniam wszystkich bohaterów;
• Staram się, żeby opowiadanie miało wstęp, rozwinięcie i zakończenie
• Staram się nie powtarzać tych samych wyrazów po kilka razy
PISANIE
Cel: Potrafię pięknie pisać.
NaCoBeZU:
• Piszę w liniaturze.
• Łączę litery w wyrazy ciągłym i płynnym ruchem.
• Litery mają kształt, wielkość i proporcje zbliżone do wzornika.
• Moja praca jest estetyczna
ORTOGRAFIA
Cel: Potrafię pisać zdania poprawne pod względem ortograficznym i interpunkcyjnym.
Przepisywanie
NaCoBeZU:
• Potrafię starannie przepisać drukowany i pisany tekst.
• Piszę zgodnie z kryteriami pięknego pisania.
• Unikam skreśleń i poprawek.
• Wyraz błędnie napisany przekreślam jedną kreską i zapisuję nad nim
lub obok poprawny.
PISANIE Z PAMIĘCI
NaCoBeZU:
• Czytam zdanie (zdania, wyrazy) zapamiętując pisownię wyrazów
• Zakrywam zdanie (zdania, wyrazy)
• Piszę zdanie (zdania, wyrazy) z pamięci
• Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym
• Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów
PISANIE ZE SŁUCHU
NaCoBeZU:
• Piszę zdanie (zdania) dyktowane przez nauczyciela
• Zdania zapisuję od wielkiej litery i kończę odpowiednim znakiem interpunkcyjnym
• Umiem zastosować sprawdzaną zasadę ortograficzną w pisowni wyrazów
GRAMATYKA
Cel: Poprawnie dokonuję analizy i syntezy wzrokowo – słuchowej wyrazów.
Rozpoznaję poznane części mowy.
NaCoBeZU:
• Wskazuję dwuznaki i spółgłoski miękkie.
• Wskazuję samogłoski i spółgłoski w wyrazie lub zbiorze liter.
• Umiem policzyć głoski i litery w wyrazie, sylabie.
• Umiem policzyć wyrazy w zdaniu, zdania w tekście.
• Dzielę wyrazy na sylaby i głoski.
• Umiem rozpoznać w tekście zdania: oznajmujące, rozkazujące, pytające.
• Potrafię ułożyć zdanie: oznajmujące, rozkazujące i pytające.
• Znam alfabet.
• Umiem uporządkować wyrazy alfabetycznie.
• Umiem utworzyć rodzinę wyrazów.
• Rozpoznaję rzeczowniki ( nazwy rzeczy, osób, roślin, zwierząt).
• Rozpoznaję rodzaj wyrazów.
• Umiem utworzyć wyrazy w liczbie mnogiej i pojedynczej.
• Wskazuję czasowniki (wyrazy oznaczające wykonywaną czynność i stany).
Znam czasy czasownika.
• Umiem rozpoznać przymiotniki (wyrazy oznaczające cechy).
Znam stopnie przymiotnika.
Wiem co to jest zdanie, a co równoważnik zdania.
• Potrafię rozwinąć zdanie pojedyncze.
Rozróżniam zdania pojedyncze i złożone
FORMY WYPOWIEDZI PISEMNYCH
Cel: Potrafię pisać różnorodne wypowiedzi pisemne.
NaCoBeZU:
kilkuzdaniowe wypowiedzi na podany temat
• Potrafię samodzielnie napisać kilka zdań na podany temat.
• Dbam o poprawność gramatyczną, ortograficzną i stylistyczną wypowiedzi.
• Piszę czytelnie i estetycznie.
ogłoszenie
Jako nagłówek umieścisz słowo: Ogłoszenie lub Uwaga
W treści ogłoszenia podasz :
a) od akapitu informację: Co znaleziono? Co zgubiono? Co się będzie działo?
b) czas (kiedy?) i miejsce (gdzie?)
c) wygląd, przebieg wydarzenia
d) kontakt
Pod spodem umieścisz podpis (imię, nazwisko, nazwa instytucji)
Zadbasz o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną
Zapiszesz estetycznie tekst ogłoszenia
zaproszenie
Jako nagłówek umieścisz słowo: zaproszenie
Pod nim wpiszesz imię i nazwisko adresata zaproszenia;
W treści zaproszenia podasz :
a) od akapitu informację, kto i na jaką uroczystość zaprasza daną osobę,
b) czas i miejsce uroczystości
c) charakter uroczystości;
Pod spodem umieścisz czytelny podpis
Używając zwrotów do adresata piszesz je z dużej litery (Cię, Tobie, Wam);
Zadbasz o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną zaproszenia;
Zapiszesz estetycznie tekst zaproszenia;
życzenia
• Formułuję życzenia z okazji świąt.
• Różnicuję treść i formę życzeń ze względu na wiek osoby i stopień zażyłości.
• Stosuję wielką literę w pisowni nazw świąt oraz w pisowni zwrotów grzecznościowych.
• Pamiętam o podpisie na końcu wypowiedzi.
• Dbam o poprawność ortograficzną i interpunkcyjną pracy.
• Praca jest napisana czytelnie, starannie i estetycznie.
list
List liczy 6-8 zdań.
Zawiera wszystkie elementy listu
a) Miejscowość (w prawym górnym rogu)
b) Datę (w prawym górnym rogu)
c) Nagłówek (na środku)
d) podpis
Ma wstęp, rozwinięcie i zakończenie rozpoczynające się od nowych akapitów.
Zastosowane zwroty grzecznościowe zapisane sa wielką literą.(dopuszczalny 1 błąd)
Praca jest poprawna pod względem językowym (dopuszczalny 1 błąd)
EDUKACJA MATEMATYCZNA
KLASA 1
Cel: Potrafię pięknie pisać cyfry.
NaCoBeZU:
• Piszę cyfry o kształcie zgodnym ze wzorem.
• Umieszczam cyferki we właściwych kratkach i pozostawiam między
nimi równe odstępy.
• Pisząc dociągam do kratek i nie wychodzę za nie
• Zachowuję jednakową szerokość cyferek
Cel: Posiadam podstawowe pojęcia, wiedzę i umiejętności matematyczne.
NaCoBeZU:
• Klasyfikuję obiekty, tworzę kolekcje i dobieram obiekty z serii.
• Określam położenie przedmiotów w przestrzeni i względem danego
obiektu.
• Rysuję drugą połowę figury symetrycznej oraz kontynuuję wzory.
• Rysuję figury w powiększeniu.
• Rozpoznaję i nazywam liczby od 0 do 20.
• Znam znaki: +. -, =, <, >
Cel: Posiadam podstawowe pojęcia, wiedzę i umiejętności geometryczne.
NaCoBeZU:
• Rozpoznaję i nazywam figury: koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt.
Cel: Poprawnie liczę w pamięci.
NaCoBeZU:
• Układam obiekty w serie rosnące i malejące, numeruję je.
• Dodaję i odejmuję w zakresie 20.
• Porównuję liczby w zakresie 20 z zastosowaniem znaków: < , > , =.
Cel: Stosuję wiedzę i umiejętności matematyczne w praktyce.
NaCoBeZU:
• Wykonuję łatwe obliczenia pieniężne.
• Znam będące w obiegu monety i banknoty w zakresie 20.
• Porównuję przedmioty cięższe i lżejsze.
• Znam kolejność pór roku, dni tygodnia, nazw miesięcy.
• Odczytuję pełne godziny na zegarze w systemie 12- godzinnym.
• Posługuję się określeniem: godzina.
• Wykonuję proste obliczenia zegarowe (godzinowe).
Cel: Potrafię poprawnie rozwiązać zadania tekstowe.
NaCoBeZU:
• Rozumiem treść zadania tekstowego.
• Wskazuję co wiemy, a czego szukamy.
• Zapisuję poprawne rozwiązanie.
• Podaję właściwą odpowiedź.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz